Webbplatsen använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
We and selected partners use cookies or similar technologies to ensure you get the best experience on the Teamtailor website. With respect to cookies that are not considered necessary (as specified in the Cookie Policy), we and our selected partners may use cookies for the following purposes: personalized website experience, develop and improve products and in some cases targeted advertisement that are based on your interests. You can manage or disable cookies by clicking on "Manage cookies" at the bottom of each website page.
Välj vilka cookies du accepterar
When you visit this website, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the website work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience.
Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Below is a list of different categories of cookies that may be set and that you can freely change. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.
Dessa cookies är nödvändiga och måste accepteras för att du ska kunna använda sidan.
VendorsTeamtailor
Dessa cookies samlar information om hur besökare använder sidan.
VendorsGoogle
These cookies allow the website to remember choices you make and provide enhanced, more personal features.
Dessa cookies används för att leverera annonser som är mer relevanta för dig och dina intressen.
Hur viktigt är Linkedin? Och kan det faktiskt generera jobb?
Det är många frågor vi ställer oss idag kring sociala medier, och dess inverkan
på vårt samhälle och vår samhällsstruktur. Har det verkligen kommit till den
punkt att vi, via sociala forum, kan använda sociala medier, och online forum
för att hitta nya karriärmöjligheter? Svaret är kort och enkelt - Ja!
Om vi skulle sätta en relativt vanlig arbetsdag
för mig som rekryterare i perspektiv till aktivitet på Linkedin, så ägnar jag
majoriteten av min förmiddag med att hålla mig uppdaterad om vad som händer i
mitt, och mina kollegors Linkedin-nätverk. Det är en stor del av vårt jobb att
bygga, men också underhålla de kontakter som vi skapat, och genom sociala
medier kan vi nå en otroligt bred publik. Utöver det söker vi också aktivt
efter nya förmågor till alla våra olika rekryteringsprocesser i Sverige via
Linkedin, och jobbar ständigt med att hitta personer med intressanta
Linkedin-profiler, för att proaktivt hålla utkik på tjänster som kan passa
personens visioner.
Hur gör jag en bra Linkedin-profil?
Om du är jobbsökande, eller ser dig om efter
nya möjligheter, är Linkedin en enkel och smidig väg för att komma till skott.
Det blir också enklare för rekryterare att hitta till just din profil, då du
kan gå ut med att du aktivt söker dig vidare. Men hur gör du en intressant
Linkedin-profil, och vad är relevant? Hur skiljer sig Linkedin-profilen från ditt
CV?
Fördelen med att ha en bra Linkedin-profil är
mycket för att passande tjänster, sett till din arbetslivserfarenhet, kan komma
som tips eller som inmails från rekryterare istället för att du ska behöva gå
ut och leta aktivt själv. För att kunna bli hittad av en rekryterare är det
därför viktigt att ha en tydlig struktur, som är lätt att tolka för en
rekryterare. Med tydlig information, där du skrivit ner dina erfarenheter och
engagemang i arbetslivet samt en utförlig beskrivning av dina arbetsområden,
har du en bra grund att stå på. Enligt Linkedin hittas även din profil lättare
med ett professionellt foto, och därför kan det vara värt att lägga tid på att
hitta eller ta, men förslagsvis kan du ta det foto som du har på ditt CV.
Gör din Linkedin-profil sökbar
För att kunna göra din profil lätt-hittad
genom "Search" (en benämning som används när vi rekryterare aktivt
söker profiler via Linkedin som kan passa i en specifik roll eller tjänst), ska
du börja med att lista dina tidigare arbeten, och ansvarsområden i dina
tidigare arbetsuppgifter. När du gör detta är det viktigt att ha lagt in
nyckelord som beskriver alla dina kompetenser. Genom att lägga in fler
nyckelord som är relaterat till din erfarenhet gör att rekryterare som gränsar
av search-urvalet med sökord hittar in till din profil.
Rubrik och sammanfattning för din Linkedin
Raden som står precis under ditt namn kallas
också för "rubrik", vilket syns oavsett om en rekryterare är inne på
din profil eller inte. Se till att ha något personligt skrivit eller fler
nyckelord som gör att du sticker ut från mängden i den! Anspela på dina
kompetenser, bara fantasin sätter gränser!
Var aktiv på Linkedin!
Genom att skapa aktivitet och även att själv
vara aktiv på Linkedin är A och O för att bli hittad av rekryterare. Vare sig
om du delar med dig av din egen kunskap, eller delar artiklar som ligger inom
ditt arbetsområde, så skapar du en bild av dig själv som kunnig inom ditt ämne.
Om du inte vill dela eller lägga upp inlägg på din profil, kan du alltid
kommentera eller gilla andras aktiviteter - Allt för att synas så mycket som
möjligt!
Är du intresserad av att veta mer om våra tjänster? Läs mer på vår hemsida, genom att klicka här!
Om E-commerce Recruit
E-commerce Recruit är Sveriges enda renodlade rekryteringsbolag inom e-handelssektorn. Våra samarbeten grundar sig i långsiktiga och strategiska förhållningssätt med hög leveransprecision. Detta i kombination med att vi har Sveriges största kandidatnätverk inom e-handelssektorn gör oss till din självklara branschspecialist när du är i behov av personallösningar och vill säkerställa rekryteringsprocesser som når hela kandidatmarknaden.